dinsdag 31 mei 2016

Mouflons langzaam maar zeker

Er is de voorbije weken nog stevig gewerkt aan de Trou des Mouflons. Stilaan lijkt een doorbraak(je) in zicht!

Zondag 17 april 2016 :  Paul solo: weer 3 uurtjes gaan graven, in de namiddag. Zoals ik op voorhand wist, was het echt wel lastig, zo alleen. We gebruiken kleine 5 liter emmertjes, want het is hier te nauw om met grotere bakken of emmers te werken. Telkens ik 5 emmertjes vol had, moest ik ermee naar buiten: ellendig. Veel puin geruimd in het “gangetje” langs de schuine wand. Tot mijn verbazing (en teleurstelling) zit het onderaan dat gangetje dicht, de tocht komt dus van rechtdoor uit het puin (horizontaal). Dus nog veel puin te ruimen! Op de duur kon ik volledig in het gangetje liggen, maar het is nog te nauw (plopwerk). Helemaal achteraan gestopt op een wit geconcretioneerd holletje. Is dat het vervolg?

Zondag 8 mei 2016 : Annette en Paul. Buiten was het liefst 27°C! De grot zoog flink aan, hoewel nu en dan de tocht plots keerde en dan fel koud blies. Zeer veel puin uit het “gangetje” gehaald. Twee plopsessies om de rechterwand (stabiel) te verbreden en enkele grote blokken in de vloer weg te doen. Einde van de dag: het gaatje ten einde rechtdoor, gaat over 70 cm verder en wordt 15 cm breed. Maar we hebben ook een gaatje opengemaakt recht omlaag, waarin men 60-70 cm ver ziet. Tenslotte is er ook haaks naar rechts iets. Alles zuigt sterk aan. Volgende keer moeten we werk maken van een stevig luik op de grot, het risico dat hier iemand (of een schaap) in valt is reëel.

Zaterdag 21 mei 2016: Paul solo. Daags voordien een stevig luik gemaakt, van betonplex 3 cm dik. Woog als lood dus voorlopig niet gemonteerd, zodat ik het in stukken naar daar kon dragen.
Vroeg opgestaan want ik kon enkel deze voormiddag. Rond 9 u ter plaatse. Het omhoog dragen van het luik lukte in twee keer. De plaatsing ging vanzelf, ik had goed gegokt voor wat de afmetingen betrof. Een uur later was alles in elkaar geschroefd en kon ik beginnen met het aanvullen met stenen en grond. Nog een uur later was alles al heel wat minder opvallend dan voordien en vooral veel veiliger. Dan toch nog gauw in de grot. Eerst het puin ruimen dat we vorige keer hadden laten liggen, ging moeizaam zo alleen. Maar de techniek met de kleine emmertjes werkt wel. Nadat het puin weg was, wat in de vloer zitten rommelen. Plots opende zich een gaatje en tot mijn verrassing vielen stenen enkele meter omlaag! Nog een half uur later had ik zicht op een putje, recht omlaag. Nog veel te nauw, hier is nog werk aan. Maar het ziet er echt wel hoopvol uit!


De constructie staat op haar plaats, nu aanvullen met stenen errond

Zicht op de zaak, na aanvulling met puin rond het gat

De emmertjes


zicht recht omlaag, in het "putje". Voor de eerste keer wat echte ruimte!
  
Zaterdag 28 mei 2016:, Paul en Annette. Het putje aangevallen, eerst enkele flinke blokken bovenaan kunnen wegkrijgen waardoor we meer plaats om te werken kregen. Het putje opende zich in massieve rots aan 2 kanten en dus werd er duchtig geplopt. Dat ging goed maar het puin eruit halen in kopstand was niet simpel. Bij de derde reeks ploppen kwamen enkele heel grote stukken los en momenteel zit alles beneden potdicht met 50 cm puin, echt een massa. Maar toch hebben we al een vervolg kunnen zien, maar er gaat nog wel wat werk aan zijn. Omdat het al tegen 18 u liep, ermee gestopt. Reuze benieuwd naar het vervolg maar dat zal niet voor direct zijn.

Annette ruimt het putje uit, er komt stilaan meer plaats

Na de laatste plop (die niet meer geruimd werd)

Geen opmerkingen :

Een reactie posten