donderdag 25 mei 2017

Karweitjes in Rochefort

Na anderhalve maand zo goed als stilzitten, wegens herstel van een operatie aan mijn elleboog, werd de lokroep van de grotten toch te machtig. Veel kan/mag ik nog niet doen, dus het programma was bewust zeer eenvoudig gehouden: karweitjes in wat grotingangen in de buurt van Rochefort.

Mijn partner was Mario. We hadden afgesproken in Eprave waar we naar de Trou du Bonheur gingen, om het hermetisch gesloten deksel te vervangen een vleermuisvriendelijk exemplaar, met een invliegopening. Gisteren had ik al hetzelfde gedaan aan de Grotte aux Contrastes in Durbuy.

Nieuw deksel voor de Trou du Bonheur
Deze acties maken deel uit van een actiejaar, georganiseerd door Plecotus, de afdeling “vleermuizen” van Natagora. Op diverse plaatsen in Wallonië zullen de vleermuizen in 2017 extra in de watten worden gelegd, o.m. door het creëren van nieuwe overwinteringsplaatsen.

Op naar de volgende halte, de ingang van de Nou-Moulin, een ideale plaats om de DistoX’en van de club te kalibreren. Daarmee waren we ook weer een uurtje zoet.

Tot slot naar de Pré-au-Tonneau. Daar wilde ik enkele fotografietests doen met een flitstechniek die ik niet eerder probeerde: een “snoot”. Dat is een buisvormig verlengstuk waarmee je het flitslicht sterk kan bundelen. Ideaal om bij tegenlichtfoto’s je onderwerp een beetje te verlichten, zodat het geen donker silhouet wordt. Het gewenste resultaat werd gauw bereikt. Toch wat spijt dat ik mijn speleokledij niet had aangetrokken, om een stuk verder de grot in te gaan. Maar dat had mijn orthopedist dan weer geen goed idee gevonden, vrees ik.

Een van de mooiste grotingangen in België: Grotte du Pré-au-Tonneau
Testje met 1 tegenlichtflitser en 1 "snoot" langs voor

In elk geval, een leuk en nuttig dagje.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten